Bestyrelsen er gennem det meste af denne sæson blevet gjort opmærksom på, at der køres alt for stærkt på havegangene. De forudgående år har klagerne primært rettet sig mod de biler, der leverer dagligvarer i haveforeningen.
Vi kan ikke længere alene opretholde denne opfattelse. Varebiler er ikke længere de eneste syndere. Vores egne havemedlemmer bør nok også lige erindre hvorfor vi har begrænset hastighed i haven.
Det enkelte medlem af haven er ansvarlig for egen husstand og gæsters overtrædelse af vedtægter og ordensregler og heraf eventuelle skadevoldende handlinger. Cyklister, ikke mindst elcykler er nu ligeledes blevet en stor del af problemet.
En tung el-ladcykel stiller store krav til en cyklists fysiske formåen, der i værste fald kan resultere i en utryghedsskabende hændelse i forsøget på at undvige det udlagte vejbump.
Vi har i foreningen en række vejbump som skulle have været en del af løsningen, men det ser ikke ud til at de virker efter hensigten. Så yderligere vejbump er nok ikke lige det, der isoleret set er svaret på problemerne.
Hvis vi som forening skal etablere et vejbump eller andre chikaner på privat fællesvej i bymæssigt område, skal vi først have tilladelse fra kommunen og politiet. (privatvejsloven og færdselsloven) der skal vurdere færdselsmæssige og vejtekniske hensyn.
Vi har i haveforeningen en fælles interesse i at holde os til de 10 km i timen, som der må køres i haven. Derfor rejses en debat her på "Strandlyst debatten" om, hvad der kan gøres. Der efterlyses idéer der kan fremme håndhævelsen af at de 10 kilometer respekteres af alle.
Med venlig hilsen
Niels - formand